Европейският съвет за транспортна безопасност (ЕСТБ) присъди престижната си награда за 2025 г. „Индекс за ефективност на пътната безопасност (PIN)“ на Норвегия, като призна трайния ангажимент на страната към пътната безопасност и дългосрочния успех в намаляването на смъртните случаи по пътищата.

Съобщението е съпътствано от публикуването на 19-ия годишен PIN доклад, който разкрива смесен напредък в Европа и ясно предупреждение: ЕС изостава значително от постигането на целта си за намаляване наполовина на смъртните случаи и тежките наранявания по пътищата до 2030 г.

Норвегия: модел за визия и действие

Норвегия продължава да бъде най-безопасната държава в Европа за участниците в движението по пътищата, с едва 16 смъртни случая по пътищата на един милион жители през 2024 г., което е най-ниският процент сред 32-те държави, наблюдавани по програмата PIN на ЕСТБ.

Тези забележителни резултати отразяват дългогодишното прилагане от страна на Норвегия на подхода „Безопасна система“ към пътната безопасност и непрекъснатите иновации в националната и местната политика в областта на пътната безопасност.

Наградата е признание за широк спектър от стратегически инициативи:

  • Националният план за действие за пътна безопасност за периода 2022–2025 г. – „Към нулева смъртност“, в който са включени 179 конкретни мерки в 15 приоритетни области, има за цел броят на смъртните случаи по пътищата да бъде по-малко от 50 годишно до 2030 г., а целта е до 2050 г. смъртните случаи да бъдат сведени до нула.
  • Новата научноизследователска програма BEST укрепва основаното на факти създаване на политики и оценява както съществуващите, така и нововъзникващите интервенции в областта на пътната безопасност.
  • Законодателните реформи, като например изменението от 2020 г. на Закона за движението по пътищата, сега изискват задълбочени разследвания на всички катастрофи с фатален край и задължителни аутопсии в подкрепа на анализа на произшествията.
  • Насочените към младите хора реформи в областта на безопасността, включително по-стриктното обучение на водачите, точковата система за двойно санкциониране за нови водачи и целенасочените комуникационни кампании, намалиха смъртните случаи сред младите участници в движението пътищата.
  • Местните иновации включват програмата „Зони на сърцето“, за да се гарантират зони без автомобили около училищата, и схемата за сертифициране Traffic Safe Municipalities, която насърчава лидерството в областта на пътната безопасност на местно равнище.

„Норвегия продължава да показва какво е възможно, когато дадена държава се ангажира с пътната безопасност на всички равнища – от правителствената стратегия до местното планиране“, заяви Антонио Авенозо – изпълнителен директор на ЕСТБ. „Резултатите им не са случайни; те са резултат от ясни цели, стриктно прилагане и национални амбиции.“

Напредъкът на ЕС – все още твърде бавен

Въпреки че Норвегия дава водещ пример, по-широката европейска картина буди тревога.

Според 19-ия годишен PIN доклад на ЕСТБ смъртните случаи по пътищата в ЕС-27 са намалели само с 2% през 2024 г. в сравнение с 2023 г.

От базовата 2019 г. насам смъртните случаи са намалели само с 12%, което е много по-малко от необходимото намаление от 27%, за да се запази курсът за 50% до 2030 г.

Някои държави отбелязват значителен напредък:

  • Литва води със спад от 35% на смъртните случаи по пътищата от 2019 г. насам и е единствената държава, в която смъртните случаи по пътищата през последното десетилетие са намалели наполовина.
  • Белгия, Полша и Словения също отчитат намаления над 25% от 2019 г. насам.
  • България отчита от намаление на фаталните инциденти с 24 % от 2019 г. до днес.

През 2024 г. обаче броят на смъртните случаи в осем държави, включително Швейцария и Естония, се е увеличил. Общо 20 017 души са загинали по пътищата на ЕС през 2024 г., а намаляването на тежките наранявания продължава да изостава от намаляването на смъртните случаи.

Цената на бездействието

В доклада се изчислява, че от 2014 г. насам са спасени близо 23 800 живота  благодарение на подобрения в пътната безопасност. Очакваните ползи за обществото от тези спасени човешки животи възлизат на 60 милиарда евро. Въпреки това, ако ЕС беше постигнал необходимото годишно намаление от 6,7%, можеха да бъдат спасени още 49 600 човешки живота, което съответства на полза за обществото на стойност 124 милиарда евро.

Време за подновяване на ангажимента към подхода „Безопасна система“

За да се върнем в правилната посока, ЕСТБ настоятелно призовава както институциите на ЕС, така и националните правителства да предприемат по-решителни действия и да прилагат подхода „Безопасна система“.

„Норвегия доказва, че смъртните случаи по пътищата не са неизбежни — те са предотвратими. Сега обаче всяка страна в Европа трябва да следва техния пример“, заяви Авенозо. „Знаем какво работи. Истинското предизвикателство е политическата воля. Без смели действия на национално равнище и на равнище ЕС, ненужно ще бъдат загубени още хиляди човешки животи.“

Годишен PIN доклад:
www.etsc.eu/pin19

Видео: промо клип (00:33 / 1080p) Норвегия спечели наградата „Индекс за ефективност на пътната безопасност“ за 2025 г.

https://www.youtube.com/watch?v=uLMOawHSZrY

Видео: анимирана графика (00:31 / 1080p) за намаляването на смъртните случаи по пътищата в Европа между 2001 и 2024 г.

https://www.youtube.com/watch?v=reFu58WHMj0