Дванадесет държави-членки на ЕС, сред които и България, се обединяват, за да повишат пътната си безопасност. Това е част от нов проект, който днес официално бе стартиран в Брюксел с осигурено европейско финансиране.

Тригодишният проект за обмен на опит и знания по темите на пътна безопасност на ЕС има за цел да се справи с различните и специфични проблеми свързани с пътната безопасност в страните България, Австрия, Франция, Гърция, Ирландия, Литва, Холандия, Полша, Португалия, Румъния, Испания и Швеция. Транспортните експерти от участващите страни ще работят заедно, за да споделят най-добрите практики за намаляване на жертвите и ранените при пътнотранспортни произшествия и начините за интегрирането им на национално ниво. Съвместно ще се набележат мерки за справяне с предизвикателства в сферата на пътната безопасност, включително скорост, подобряване на инфраструктурата и на безопасността на пешеходците и колоездачите.

На събитието присъства европейският комисар по транспорта Виолета Булк, която подчерта, че всички страни трябва да работят заедно, за да постигнем целите на Визия 0 – без загинали по пътищата на Европа до 2050 г. Проектът ще предостави експертиза на държавите-членки на ЕС, желаещи да подобрят своите показатели в средносрочен план. Съчетавайки високо ниво на политическо участие с траен обмен между национални експерти, този проект е уникална възможност за справяне с предизвикателства, включително скорост, безопасност на инфраструктурата и подобряване на безопасността на уязвимите участници в движението като пешеходци и колоездачи, стана ясно по време на откриването.

На официалното стартиране на проекта присъства и министърът на вътрешните работи Младен Маринов. Той благодари, че България е включена в проекта и подчерта, че пътната безопасност е основен приоритет на национално ниво.

Проектът се управлява от Европейския съвет за безопасност на транспорта (ETSC), водеща неправителствена организация по безопасност на транспорта, която работи с експерти по пътна безопасност от целия ЕС. Неговият изпълнителен директор Антонио Авеносо, допълни, че този ​​проект има за цел да покаже ефективност на политиките за пътна безопасност. „Ще съберем експерти, за да могат те да си помогнат взаимно да набележат стъпките как да постигнат желаните резултати в собствените си страни. Радваме се, че толкова много държави-членки пожелаха да се качат на борда и нямаме търпение да видим резултатите“, каза още Антонио Авеносо.

„Радвам се, че България е една от страните включени в проекта и че ще имаме възможност да координираме усилия между някои от страните, които постигат най-добри резултати в областта на безопасността на движението“, подчерта Малина Крумова, председател на ДА „Безопасност на движението по пътищата“. Включването на България в проекта е и резултат от обособяването на самостоятелна агенция по безопасност на движението по пътищата. „Повишаването на безопасността е и основен приоритет на правителството и в този смисъл за България ще е много ценно да интегрираме най-добрите европейски практики в политиките, които провеждаме“, каза още Малина Крумова.

 

Европейската комисия и държавите-членки на ЕС са поставили цел за намаляване на смъртните случаи и тежките наранявания на пътищата с 50% между 2020 г. и 2030 г. В този контекст Комисията стартира проекта „EU Road Safety Exchange“, който има за цел да допринесе за преодоляване на различията в сферата пътната безопасност между държавите-членки на ЕС. Проектът предоставя подкрепа на редица държави с висок потенциал за подобряване на пътната безопасност и по този начин допринася за намаляване на общия брой на смъртните случаи и сериозните случаи наранявания по пътищата на Европа. В стартирането на тазгодишния проект участник е и България. За успешната реализация на проекта ще се заложи на добрата междуинституционална координация, която за „EU Road Safety Exchange“ ще се поеме от ДА „Безопасност на движението по пътищата“.


Въпреки че европейските пътища са най-безопасните в света и пътната безопасност значително се е подобрила през последните десетилетия, броят на смъртните случаи и сериозните наранявания по нашите пътища все още е твърде голям. През 2018 г. е имало над 25 000 жертви при пътнотранспортни произшествия. Въпреки че това е намаление с 21% в сравнение с 2010 г., това представлява само 1% спад в сравнение с 2017 г. На този фон България отчита намаляване от 9% на загиналите по пътищата през 2018 г., но все е далеч от постигане на набелязаните цели.