Средно на всеки 24 секунда някъде по света един човек загива следствие на пътнотранспортно произшествие. Днес, 17 ноември, отбелязваме Световния ден за възпоменание на жертвите от ПТП. През последната седмица в България се провеждат служби за отдаване почит на жертвите на пътни инциденти и за отправяне на молитви за запазване живота на хората, които участват ежедневно в движението по пътищата.

Приблизително 1,35 милиона души умират всяка година в резултат на пътнотранспортните произшествия по света, което се равнява на средно 3700 загинали всеки ден. Въпреки че страните от Европейския съюз отбелязват едни най-добри резултати в повишаването на пътната безопасност, пътният травматизъм в Общността продължава да бъде неприемливо висок. Всяка седмица на територията на ЕС се регистрират около 500 смъртни случая, следствие на пътнотранспортни произшествия, което би се равнявало на три паднали самолета Boeing 737 седмично, без оцелели на борда.

„Трудностите, свързани с намаляване на травматизма с планираните темпове, са валидни и за България“, подчерта Малина Крумова, председател на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“. В сутрешния блок на БНТ тя акцентира на краткосрочните и средносрочни мерки за повишаване на превенцията и безопасността по пътищата в страната. „Много важно е и всички ние да осъзнаем, че всички тези цифри не са суха статистика, а реални човешки животи. Нека това ни направи по-отговорни, внимателни и толерантни, когато сме на пътя“, подчерта още тя.

В световен мащаб ПТП са основната причина за смъртност сред младежите на възраст между 15 и 29 години, подчерта д-р Михаил Околийски, експерт в офиса на Световната здравна организация в България. По думите му организации като СЗО, ЕС, ОИСР, Световната банка и Икономическата комисия за Европа на ООН препоръчват прилагане на подхода на „безопасни системи“ за осигуряване на безопасността по пътищата, който се възприема и в България. Той произхожда от европейски държави като Швеция и Норвегия и се основава на три ключови принципа.

Първият е, че човешкият живот винаги е най-големият приоритет. Всички решения, трябва да бъдат пречупени през тази призма. Вторият принцип е, че да се греши е човешко, всички правим грешки. Третият принцип е, че човешкото тяло е крехко и сериозните наранявания могат да бъдат сведени до минимум, чрез поставяне на подходящи ограничения за скоростта, чрез иновативен дизайн на пътната инфраструктура, на превозните средства и др. „Отговорността за безопасността по пътищата се носи от всички. Обществото счита, че отговорност за пътната безопасност носят правителството и държавните агенции. Това е вярно, но не изключва ролята и отговорността на всеки един от нас“, подчерта още той.