Изборът на гума е преди всичко въпрос на лична отговорност. Това е един от ключовите елементи за управлението, спирачния път и стабилността на моторното превозно средство. Компромисът с него означава компромис с безопасността – нашата, на всички пътници в автомобила и на останалите участници в движението.

 

 

Какво трябва да знаем преди да изберем подходяща гума?

Отделете време за проучване на пазара. В днешно време гумите са многобройни по вид, качество и свойства.

Едно от големите богатства на страната ни е, че имаме четири сезона, но това крие много предизвикателства за правилната подготовка на автомобила. Затова отделете време и съобразно местата, на които се управлява автомобила през зимата, както и според възможностите Ви, изберете гуми, които са подходящи.

Възрастта на гумата също е фактор, с който водачите трябва да се съобразят. Това е особено важно за зимните гуми, които са изградени с по-голямо количество каучук. С времето каучукът се втвърдява и губи част от своите функции (не прилепя плътно върху пътната настилка и не предоставя необходимото сцепление с нея). В такива случаи може дори да е подвеждащо за водачите, че гумата има сравнително голям протектор но тя не е може да даде нужната сигурност при спиране и завиване.

В Закона за движението по пътищата са наложени минимални изисквания, на които трябва да отговарят гумите на автомобила в различните сезони. Използвайте това за отправна точка. За да бъдете максимално подготвени и защитени управлявайте автомобил с 4 еднакви гуми, не по-стари от описаната експлоатационна годност от производителя им, редовно проверявайте налягането им и ги сменяйте съобразно сезона.

Важно: Срокът на експлоатация на гумите не се определя единствено от датата на производство им. Важно е как са съхранявани и на какви натоварвания са били изложени. Затова е препоръчително да закупувате нови гуми, които знаете от личен опит как се експлоатират и съхраняват.

Защо е толкова важен изборът ни на гуми?

Гумата е тази част от превозното средство, която прави възможно движението, спирането и контрола върху него. Ето защо, при избора на подходящи гуми няма място за компромиси. Рискът, който водачите на превозни средства поемат, когато използват летен тип гуми при зимни условия, не е свързан само с опасността да не успеят да потеглят на заснежен или заледен участък. Той е пряко свързан с възможността им да управляват автомобила и с дължината на спирачния път – фактори, които могат да доведат до пътнотранспортно произшествие.

Когато се прави компромис с качеството и износването на гумите, водачът трябва да има предвид следното:

  • Превозното средство по-лесно губи контакт с пътната настилка;
  • Спирачният път се удължава значително. Това е сериозна предпоставка за ПТП. В най-лошия случай водачът няма да има достатъчно разстояние да спре и може да удари пешеходец, който пресича пътното платно;
  • Превозното средство добива нестабилност в зоната на завой;
  • Превозното средство по-лесно попада в условия на аквапланинг, което води до загуба на контрол върху него;
  • Невъзможност да се преодолеят някои участъци с наклон на пътя;
  • Загуба на контрол над превозното средство и навлизане в лентата за насрещно движение;
  • Невъзможност за излизане от образували се върху пътната настилка ледени коловози;
  • Поднасяне и възникване на произшествие в улици с намален или ограничен пътен габарит;
  • Антиблокиращата спирачна система (ABS) престава да работи правилно. Тази система се вгражда стандартно в автомобили, произведени и продавани на пазара в Европа след 01.01.2004 г. Тя постоянно измерва и сравнява данните на различни параметри на движението като скорост, центробежна сила, странична тяга, коефициент на триене на гумите и позиция на кормилото. При необходимост се забавя скоростта на дадено колело, намалява се работната мощност на двигателя и др. При некачествени гуми Основната функция на ABS, увеличаване на контрола над МПС при спиране, не може да бъде изпълнена от автомобила.

 

Какво трябва на направим, когато имаме съмнения, че автомобилът ни е с по-износени или стари гуми?

– Скоростта на придвижване и ускорението трябва да се намалят спрямо стандартното движение при добри климатични и пътни условия;
– Задължително е да се осигури по-голяма дистанция от предното движещото се превозно средство;
– Водачите трябва да управляват превозното средство с повишена концентрация и внимание;
– Да не предприема пътувания, когато метеорологичните условия са тежки (снегонавяване, поледици и други).

 

Всички тези препоръки имат временен характер. Единственият начин да сте сигурни на пътя е да не допускате компромис с качеството на гумите си!

 

Важно да знаете:

Регулировката на окачването е от съществена важност за правилната работа на всяка една автомобилна гума. Неправилното регулиране може да доведе до износване на вътрешната или външната страна на гумите.

Винаги преди дълго пътуване проверявайте налягането на гумите. Препоръчаната стойност е обозначена от производителя на Вашия автомобил обикновено на колонката до водача (може да бъде прочетена при отворена врата от вътрешната страна на колонката) или под капачката на резервоара.

 

Как да разберем дали гумите ни са за смяна?

  • Проверете индикатора на гумите (напречно ребро). Когато протекторът на гумата е износен до нивото на индикатора, е време да смените гумите;
  • Поставете монета от 1 лев в протектора на гумата. Ако цифрата 1 се скрие до началото на основата си в протектора, значи гумата отговаря на законовото изискване за дълбочина от 4 мм. Ако не – е време да помислите за смяна на гумите;
  • Ако не сте сигурни, не рискувайте Вашия живот и здраве – посъветвайте се със специалист. Служителите в повечето автомобилни сервизи ще Ви помогнат да прецените дали Вашите гуми са за смяна.

Според ЗДвП движещите се по пътя пътни превозни средства трябва да бъдат с гуми, предназначени за зимни условия, или с гуми с дълбочина на протектора не по-малка или равна на 4 mm през периода от 15 ноември до 1 март. Санкцията за управление на автомобил с износени, разкъсани и с гуми, които не отговарят на изискванията на чл. 139, ал. 1, т. 4 от ЗДвП, е 50 лв.

Съвети за проверка на моментното състояние на гумите

Какво най-често значи неправилното износване на някои от частите на гумата?

Гуми, износени от външната страна:

 

Aко това е Вашият случай, може да е необходимо да ги напомпате или да проверите дали не изпускат. Гумите губят въздух по естествен път, но шофирането с недостатъчно напомпани гуми увеличава разхода на гориво и Ви излага на по-голям риск от попадане в пътен инцидент.

 

Гуми, износени в центъра:

 

Ако центърът на протектора се износва повече в сравнение с външните ръбове, може да сте напомпали гумите си прекалено много. Това може да повиши риска от спукване на гума. Изпробвайте с манометър и, ако е необходимо, изпуснете до препоръчителното ниво на налягането.

 

Неравномерно износени гуми:

 

Необичайно износване по Вашите протектори може да Ви послужи като индикация за други проблеми. Ако забележите неравномерни области на износване или петна, може да е необходимо да извършите балансиране или регулиране на колелата. Петната може да указват и износени амортисьори.

 

 

Неравномерно износване по гумите е признак, за който трябва да потърсите помощ на автомобилен сервиз.