В нов доклад на Европейския съвет за транспортна безопасност се посочва, че хиляди хора загиват всяка година при катастрофи, свързани с трудови дейности или пътуване до и от работното място, но правителствата и институциите на ЕС все още нямат основно единно определение за пътнотранспортно произшествие, свързано с работата.
Според доклада Използване на потенциала за намаляване на свързаните с работата смъртни случаи и наранявания по пътищата между 2020 г. и 2022 г. в ЕС при инциденти, свързани с работата, са загивали най-малко 2 922 души годишно, а 43% от всички тези смъртни случаи са настъпили в транспортния сектор, включително в автомобилния транспорт. Данните от 16 европейски държави показват, че свързаните с работата смъртни случаи по пътищата представляват между 30 и 40 процента от всички смъртни случаи по пътищата – но официалните цифри са изкривени от непоследователно докладване, липсващи данни и несъвместими дефиниции на национално равнище. Във Франция смъртните случаи по пътищата, свързани с работата, представляват 42% от всички смъртни случаи по пътищата; в Ирландия – 29%, Италия – 16%, Германия – 10%, и само една страна отчита едва 2%.
Въпреки това в десет държави все още няма национална дефиниция за пътнотранспортно произшествие, свързано с работата, а в по-малко от половината полицията вписва целта на пътуването в докладите за ПТП. В повечето държави от ЕС данните от полицията, докладването от страна на работодателите и системите за безопасност на труда остават изцяло несвързани. Резултатът е фрагментирана и подценена картина, която не показва истинския мащаб на проблема.
„Смъртните случаи на пътя, свързани с работата, представляват системен проблем, който Европа продължава да пренебрегва“, заявява изпълнителен директор на ЕСТБ.
Докладът показва, че свързаните с работата смъртни случаи по пътищата обхващат професионалните водачи, работниците на пътя или в близост до него, хората с пътуващи професии, пътуващите до и от работното място, и трети страни, което означава, че всеки може да бъде жертва на собствения си риск или на риска, свързан с работата на някой друг. Професионалните шофьори са под напрежение от дългите смени, умората и времевите ограничения. Пътуването до и от работното място остава един от най-опасните периоди от работния ден в Европа. Отговорностите на работодателите обаче се различават драстично в отделните държави.
В доклада се посочва, че липсата на хармонизирани данни прави много по-трудна смислената превенция. Проучването на ЕСТБ установява, че:

  • В 20 от европейските държави, обхванати от доклада, има дефиниция за пътнотранспортно произшествие, свързано с работата; в 10 не съществува такава.
  • Само в 13 държави целта на пътуването се включва в полицейските доклади.
  • Задълженията на работодателите за докладване са непоследователни и често изключват самонаетите лица и трети страни.
  • Източниците на данни – полицията, органите за безопасни условия на труд, застрахователите, съдебномедицинските служби – не са свързани, което оставя големи пропуски в разбирането на причините и решенията.

ЕСТБ призовава за незабавни действия от страна на европейските институции и държавите членки в посока:

На равнище ЕС:

  • Приемане на единно определение на ЕС за свързани с работата пътнотранспортни произшествия, което да обхваща професионалните водачи, работещите на пътя, пътуващите до и от работното място, и трети страни
  • Разширяване на единния набор от данни на ЕС за произшествията, така че да обхване целта на пътуването за всички участници в движението, включително за пешеходци и велосипедисти
  • Изискване към институциите на ЕС да дават пример: изпълнение на свързани с работата програми за управление на пътната безопасност и възлагане на обществени поръчки само за петзвездни превозни средства по Euro NCAP във всички автомобилни паркове
  • Забрана за използване на всички мобилни телефони по време на шофиране, особено по работа
  • Изрично включване на „обезопасени работници“ в социалната клауза на законодателството на ЕС в областта на обществените поръчки, така че намаляването на риска по пътищата да се превърне в признато изискване в областта на обществените поръчки в прегледа за 2026 г.
  • Засилване на докладването на данни в базата данни CARE на ЕС и Евростат, за да се даде възможност за систематичен мониторинг.

На национално равнище:

  • Въвеждане на национално определение и събиране на годишни данни за свързаните с работата смъртни случаи и тежки наранявания по пътищата
  • Свързване на полицейските системи, системите за безопасност и здраве при работа, и съдебномедицинските системи, за да се изгради пълна и надеждна картина
  • Изискване към работодателите да извършват оценки на свързания с работата риск по пътищата въз основа на принципите на безопасната система и да предприемат действия за предотвратяване и отстраняване на тези рискове
  • Гарантиране, че всички публични органи приемат програми за управление на свързания с работата риск по пътищата и дават пример чрез възлагане на обществени поръчки за автопаркове с висока степен на безопасност.

Примерите за добри практики в няколко държави членки показват, че е възможен напредък. Италианският софтуер INAIL Co&Si помага на работодателите да определят количествено ползите от разходите за превенция; Германия използва данните от застраховки срещу злополука, за да определи националната си стратегия; Ирландия промени плана си за пътна безопасност, след като съдебномедицинските данни разкриха, че 23% от смъртните случаи по пътищата са свързани с работата. Но тези успехи си остават изключение.
Пътищата са работни места и работодателите и правителствата трябва да се отнасят към тях като такива.

Целия доклад можете да намерите на: www.etsc.eu/pinflash49