Европейският съюз прие нови правила за шофьорските книжки. Новата Директива относно свидетелствата за управление, ще влезе в сила на двадесетия ден след публикуването й в Официалния вестник на Европейския съюз. Държавите членки ще разполагат с три години, за да въведат новите разпоредби в националното си законодателство, както и с още една година, за да осигурят тяхното практическо прилагане.

Преразгледаните правила за свидетелства за управление са част от пакета за пътна безопасност, който има за цел да се подобри безопасността за всички участници в пътното движение и съществено да допринесе за изпълнението на целите на Визия 0 (до 2050 г., броят на смъртните случаи в автомобилния транспорт в ЕС да бъде възможно най-близо до нула).

Новите елементи на Директивата, спрямо предходните разпоредби, са следните:

Въвеждане на „мобилна“ (дигитална) шофьорска книжка – мобилните свидетелства за управление се издават въз основа на стандартни спецификации, определени с Директивата. Държавите членки трябва да гарантират, че мобилните свидетелства за управление се издават като формат по подразбиране на свидетелството за управление, без да се засяга правото да се получи свидетелството за управление във физически формат или и в двата формата чрез едно и също заявление. 

Изпитателен срок – притежателят на свидетелство за управление, издадено след успешно полагане на изпит за управление, се счита за „нов водач“ и подлежи на изпитателен срок. Продължителността на изпитателния срок се определя от държавата членка, която издава свидетелството за управление, и не може да бъде по-малка от две години. За нови водачи, шофиращи под въздействие на алкохол, държавите членки следва да установяват правила или санкции, или комбинация от двете, които са по-строги отколкото за останалите водачи.

Схема за управление с придружител – свидетелства за управление за категория B, могат да се издават на кандидати, навършили 17 години. Държавите членки могат да издават, за шофиране в съответните им територии, свидетелства за управление за категории C1, C1E или C на кандидати, навършили 17 години, при условие че водачът притежава удостоверение за професионална компетентност. Притежателите на свидетелство за, които не са навършили 18 години, управляват само когато са придружени на предната пътническа седалка от лице, което е способно да предоставя напътствия на притежателя на свидетелството за управление. В Директивата са налице конкретни изисквания към придружаващото лице за отделните категории.

Минимална възраст – за категория А, възрастта се намалява на 20  години за мотоциклетите, при условие на наличието на минимум двегодишен предходен опит с управлението на мотоциклети в рамките на свидетелство за управление за категория  А2. Това изискване за двегодишен предходен опит може да бъде отменено, ако кандидатът е на най-малко 24  години.  Водачи, могат да придобият категории C и CE на 18 години и категории D и DE на 21 години, при условие че притежават съответно удостоверение за професионална компетентност. Държавите членки могат да повишават или намаляват минималната възраст за издаване на свидетелство за управление при определени условия. Припомняме, че тези разпоредби, както и възможността за намаляване на възрастта за придобиване на категория B, бяха едни от най-спорните и по тях България изрази сериозни притеснения до колко постигат целите за повишаване на безопасността на движение по пътищата. В тази връзка Директивата предвиди механизъм за докладване с цел анализ на ефекта от промените. 

Издаване, валидност и подновяване – срокът на валидност на свидетелствата за управление, издадени от държавите членки, вече може да е 15 години за категории AM, A1, A2, A, B, B1 и BE, и пет години за категории C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 и D1E. Държавите членки ще имат възможността, с цел подобряване на пътната безопасност, да ограничават срока валидност на свидетелства за управление, издавани на нови водачи, ако е необходимо да прилагат увеличена честота на медицинските прегледи, самооценките или други специфични мерки, включително ограничения за нарушители на правилата за движение по пътищата.

Съответствие с минималните стандарти за физическа и психическа годност – преди подновяване на свидетелството за управление кандидатите трябва да преминат медицински преглед, обхващащ всички медицински състояния, посочени в Директивата. Вместо медицински преглед, държавите членки могат да приложат една или и двете от следните алтернативни мерки: да изискат от кандидата или притежателя на свидетелството за управление да попълни формуляр за самооценка, обхващащ всички медицински състояния,  когато кандидатства за издаване или подновяване на свидетелство за управление; или да създадат национална система за проследяване на годността на водачите. 

Изисквания към обучението/шофьорските курсове – изпитът за водачи ще включва познания за рисковете от невидимата зона, активните системи за подпомагане на водача (ADAS), рискове от отклоняване на вниманието и фактори на разсейването. Поставя се и акцент върху осведомеността за риска във връзка с пешеходците, децата, велосипедистите и други уязвими участници в движението по пътищата.