Проект „Училище за предотвратяване на произшествия Fraunhofer IVI“ (FAPS), създаден от Изследователския център Fraunhofer в Дрезден, Германия. Проектът има за цел да намали риска от пътнотранспортни произшествия с участието на млади хора на възраст между 13 и 16 години, като предоставя обучение по безопасност на движението, което им помага да разберат рисковете и да насърчават по-безопасно поведение.

Чрез комбиниране на технологията за виртуална реалност с реални данни за произшествия от местни пътни среди, програмата предлага ангажиращ начин за повишаване на осведомеността сред младите хора. FAPS се откроява и със своята адаптивност, тъй като позволява на други организации да адаптират модела на обучение, което го прави мащабна и мобилна най-добра практика.

Проектът е провокиран от необходимостта да се справят както с нарастващите нива на катастрофи сред младите участници в движението, така и с разликата в образованието за безопасност на движението сред 13-16 годишните. Смъртните случаи сред велосипедистите са се увеличили с 27% в Германия, което подчертава нарастващата уязвимост на тази група. Освен това, съществуващото обучение по пътна безопасност е насочено към по-малки деца и начинаещи шофьори, без съществен фокус върху целевата група 13-16 годишни, което увеличава риска от пътни произшествия. FAPS преодолява тази образователна празнина, като използва виртуална реалност, за да създаде завладяващи учебни преживявания, които помагат на учениците да разберат рисковете от движението от множество гледни точки и да развият по-безопасно поведение.

Обучението включва три курса, състоящи се от 5 модула:

Модул 1 – анализ на местата на катастрофите в училищната им среда с помощта на карти, определяне на собственото им излагане на риск и обсъждане на алтернативни безопасни маршрути до училище.

Модул 2 – анализ на данни за произшествия с групи, които разследват и задават въпроси относно причините за катастрофите, нараняванията и възрастовите групи.

Модул 3 – учениците оценяват докладите за произшествия, за да идентифицират причините и типичните рискови пътни ситуации.

Модул 4 – дигитална симулация с помощта на виртуална реалност, така че учениците да могат да пресъздадат катастрофи и да изпитат гледните точки на участниците и да разберат проблема с ограничената видимост.

Модул 5 – завладяващ анализ на виртуалната реалност за реконструкция на критични ситуации, така че в бъдеще учениците да разберат как да останат в безопасност и да намалят риска от участие в пътнотранспортно произшествие.