Подобряване на обучението по безопасност на движението от най-ранна възраст, по-добра връзка между предучилищното и училищното образование с курсовете за кандидат-водачи, завишаване на подготовката на новите инструктори. Това са част от елементите в разработената Концепция за обучение по безопасност на движението. Стратегическият документ бе подготвен с широк диалог в рамките на сформираната работна група, включваща компетентните институции, неправителствени организации и академичната общност. Нейната дейност бе ръководена от председателя на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ Малина Крумова, която днес представи някои от елементите, залегнали в Концепцията, по време на организираната от в. „24 часа“ дискусия „Карай умно, стигни жив“.

„Около 60% от новите водачи признават, че не са управлявали автомобил на скоростен път или на магистрала в рамките на своето обучение, a повече от 55% от тях не са шофирали при намалена видимост – в тъмната част на денонощието или при мъгла“, коментира Малина Крумова. Цитираните данни са от проведено допитване сред 2 600 млади водачи, които са взели свидетелство за правоуправление през последните 5 години. По думите ѝ близо 40% от анкетираните декларират, че са се научили да шофират от практиката си зад волана, но след като са взели книжка; а около 24% дори смятат, че вече са имали това умение, когато са започнали своето обучение. „Реално едва 33% са на мнение, че са придобили уменията и знанията си в рамките на шофьорския курс, което показва сериозен проблем, който не може да бъде решен с действия на парче в една или друга посока. Нужно е да видим общата картина и да се обединим около последователни действия с ясен хоризонт“, подчерта председателят на Държавната агенция.

В края на своето изказване тя изрази надежда, че в най-кратки срокове Концепцията ще бъде приета, след което може да се пристъпи към привеждането на нормативните и поднормативните актове в синхрон с нея. Тя цитира и нагласите сред анкетираните млади водачи, като 90% от тях дават положителна оценка на шофьорския си курс. „Има редица негативни примери, но и много хора, които съвестно извършват своята дейност. Общата ни отговорност е да ограничим първите и да създадем единни критерии за останалите, за да бъдат новите водачи в България по-подготвени и безопасни, когато излязат на пътя“, каза още Малина Крумова.

В днешната дискусия взеха участие заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ангел Попов, изпълнителният директор на ИА „Автомобилна администрация“ Бойко Рановски, началникът на отдел „Пътна полиция“ към ГД „Национална полиция“ комисар Звезделин Колев, представители на НАП, браншови и инструкторски организации, неправителствен сектор, медии и др.