В продължение на състояло се заседание на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата ведомствата и неправителствените организации обединиха усилия за съвместни действия по важни въпроси от областта на обучението в системата на образованието и работата с нарушители с повторяемо високо-рисково поведение.
Темата за БДП в детските градини и в училищата търпи интензивно развитие за непрекъснатото му усъвършенстване като централна секторна политика и по места. Дискусията се проведе с участието на Министерството на образованието и науката, Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“, Министерство на вътрешните работи, Сдружение „Ангели на пътя“, Фондация „Стефан Стефанов“, Фондация „Ани и Явор: ключът е любовта“, Инициативен комитет „Заедно срещу безумията по пътищата“, Българския Червен кръст, Асоциация за квалификация на автомобилистите в България, Българска браншова асоциация пътна безопасност, Деца на борда, Институт за изследване на населението и човека, Сдружение „Искаме справедливост и сигурност на пътя“ и Българска ИТС асоциация. Партньорите се обединиха около необходимостта от единен модел за принос на гражданския сектор в обучението с по-ясен регламент, по-широко участие на родителите и по-добра координация между институциите и неправителствените организации. Бяха посочени примери за успешни инициативи, които да се насърчават. Акцент беше поставен върху важността на родителския пример и нуждата от повече кампании. Участниците се ангажираха със съвместните усилия за оптимизиране на обучителния процес с принос в рамките на специфичните си компетенции и експертиза, които взаимно да изграждат знания, умения и нагласи сред целевите групи.
Темата за въвеждането на рехабилитационна програма за водачи, които системно не се повлияват от санкции, беше дискутирана като необходимост от цялостна концепция за тяхната реинтеграция в пътната система, която да отрази международния опит, да адаптира добри практики в националния контекст и да предвиди подходяща нормативна регламентация. Ефективността на санкциите се свързва с трайната промяна в поведението, което показва нужда от по-дълбока интервенция с повлияване на нагласите и мотивацията на участниците в движението. Представителите на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“, Министерство на образованието и науката, Министерство на вътрешните работи и Института за изследване на населението и човека към БАН обсъдиха различни аспекти от подобна програма, които трябва да бъдат предвидени – критерии, вид нарушения, профил на нарушителите, психологическа оценка, контрол и проследяване на ефективността. Включването на различни заинтересовани страни в инициативата може да осигури успеваемост на подобна програма, която да стъпва на научна основа с по-ефективен подход към нарушителите, съчетавайки контрол, обучение и устойчива рехабилитация.
Предстоят следващи стъпки по тези въпроси и други срещи по набелязани от Държавно-обществената комисия теми. Чрез диалог и търсене на общи решения се обединява експертизата с обществената ангажираност. Съвместните срещи и дискусии не само координират усилията между различни партньори, но поемат ангажимент за създаване на устойчиви модели за обучение и рехабилитация за надграждане на съществуващите практики в превенцията на пътния травматизъм.



